
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Hungary Freedom of the Press 2012

Status change explanation: Hungary declined from Free to Partly Free to

reflect the general decline of the Hungarian media environment due to the

establishment of the new National Agency for Data Protection; evidence of a

politically motivated licensing procedure resulting in the loss of antigovernment

station Klubrádió’s frequencies; increased reports of censorship and

self-censorship, especially in the public service channels; and worsening

economic conditions for independent media entrepreneurship.

Hungary enjoys a broad array of print and broadcast media, with private news

media identifying clearly with one or the other side of the political spectrum.

Hungary’s constitution protects freedom of speech and of the press, but the

latest in a series of controversial media legislative measures adopted in 2010

came into effect on January 1, 2011, amid ongoing protests by journalists and

pressure from international media freedom watchdogs. The most recent in a

series of amendments adopted to pacify the European Commission in February

and a ruling by the Constitutional Court in December did little to limit the power

of a new media regulation authority, controlled by the ruling Fidesz party, over

the Hungarian print and broadcast media.

Throughout 2010, Prime Minister Viktor Orbán’s Fidesz party used its

parliamentary supermajority to pass numerous mutually reinforcing legislative

changes, tightening government control of the broadcast media and extending

regulation to print and online media. In July, the government amended the

constitution, removing a passage on the government’s obligation to prevent

media monopolies. It then consolidated media regulation under the supervision

of a single authority, the National Media and Infocommunications Authority

(NMHH), whose members are elected by a two-thirds majority in parliament

and whose leader also chairs a five-person Media Council charged with content

regulation. The law gives the head of the NMHH the right to nominate the

executive directors of all public media. The first president of the NMHH,

Annamária Szalai, a former Fidesz politician, was appointed by Orbán for a

nine-year term without limits on reelection. The structure and broadly defined

competencies of the new regulation bodies were outlined in subsequent

legislation, including the Press and Media Act of November 2010 and the

so-called Hungarian Media Law, which was adopted in December 2010 and

came into effect on January 1, 2011. Though they share a leader and consist

entirely of Fidesz party nominees, the two institutions are theoretically

autonomous, both from the government and from each other.

The composition of the NMHH and Media Council raised significant concerns

among Hungarian media employees, opposition parties, and civil society

activists. On January 4, 2011, Népszabadság, the country’s most popular

broadsheet, published the headline: “Freedom of the Press in Hungary has

Come to an End” in all 23 official languages of the European Union (EU). The

expansion of regulatory oversight from broadcast to print and internet-based

media also unleashed a hailstorm of negative attention from the international

community, including the Council of Europe, the European Parliament, the

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

36
LEGAL
ENVIRONMENT

12
POLITICAL
ENVIRONMENT

13
ECONOMIC
ENVIRONMENT

11

Hungary

Hungary | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/hungary

1 of 4 9/10/2012 1:57 PM



media representative of the Organization for Security and Cooperation in

Europe (OSCE), the UN Special Rapporteur on Freedom of Expression, and

various press freedom and human rights organizations.

Anxiety about the NMHH and Media Council was also compounded by the

expansive powers the two bodies enjoy. When the Media Law came into effect

in 2011, the Media Council became officially responsible for interpreting and

enforcing numerous vaguely worded provisions affecting all print, broadcast,

and online media, including providers and publishers. In April, the Media Council

ruled against the planned merger of the local holdings of Axel Springer AG and

Ringier AG, owner of Népszabadság. Though the council claimed that the

merger would significantly threaten media diversity, the decision was viewed as

an attempt to keep the financially vulnerable paper on the market for a more

government-friendly buyer. The council can also fine the media for “inciting

hatred” against individuals, nations, communities, minorities, or even majorities.

The council is called to levy fines or suspend outlets for “unbalanced” or

“immoral” reporting. If found to be in violation of the law, radio and television

stations may receive fines proportional to the “level of influence” of the outlet in

question. These fines must then be paid before initiating an appeals process.

Under the Media Law, the NMHH can also suspend the right to broadcast. In

its original iteration, the law also required that all media outlets, including online

services, register with the Media Council.

By late February 2011, negotiations between Hungarian government officials,

EU media monitoring bodies, and Hungarian media experts had yielded

amendments to the Media Law regarding a number of provisions identified by

the European Commission as violations of EU law. Rules on registration and

authorization of media service providers were amended to comply with the

EU’s Audiovisual Media Services (AVMS) Directive, allowing media service

providers and publishers to register with the NMHH within 60 days of launching

their services, rather than prior to doing so. An additional amendment protects

audiovisual media service providers based in other EU member states from

being fined for breaching certain provisions of the Hungarian Media Law, such

as the ban on incitement to hatred. In general, the February amendments

served to protect “on-demand media services” such as online news and blogs,

and did not alter the substance of the media law with regard to locally based

print and broadcast journalism.

Another controversial component of the Media Law is the system of

co-regulation. In July 2011, the NMHH concluded public administration

agreements on media co-regulation with the four Hungarian media

self-regulatory bodies: the Association of Hungarian Content Providers (MTE),

the Advertising Self-regulatory Body (ÖRT), the Association of Hungarian

Publishers (MLE), and the Association of Hungarian Electronic Broadcasters

(MEME). These formerly independent bodies are now responsible for ensuring

compliance with NMHH media content rules and risk becoming instruments of

censorship.

Broadcasters with expiring licenses are required to enter a new bid with the

NMHH, and several radio stations have been forced to stop broadcasting due

to a lack of advertising revenue. License fees for Budapest-based frequencies

more than doubled over the past year. Klubrádió, a popular radio station known

for its bold, antigovernment political commentary, has been waiting for the

renewal of its broadcasting license since it expired in February 2010. Since

then, it has been granted two-month extensions of its previous license, making

it extremely difficult to attract advertisers. The station was denied renewal of

eight local frequencies in 2011, and lost the bid for its main frequency to a

newly established station in December, which met the new NMHH tender’s

requirements by featuring mostly music rather than commentary. Critics of the

Media Council’s decision say the tender for Klubrádió’s main frequency was

designed to evict Klubrádió from its home of over 10 years. Progovernment

political commentary stations such as Lanchid Radio obtained local licenses

from the council during the year without sacrificing the format of their

programming. The new rules governing broadcast media content are detailed in

terms of what type of programming may be played and when.

On December 19, 2011, Hungary’s Constitutional Court annulled several pieces

of legislation from 2010 and 2011, including provisions of the Press and Media

Hungary | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/hungary

2 of 4 9/10/2012 1:57 PM



Act and some sections of the Media Law. The ruling excluded print and online

media from the scope of the sanctioning powers of the NMHH; revoked the

media authority’s right to demand data from media service providers,

publishers, and program distributors; deleted a provision limiting the

confidentiality of journalists’ sources to stories serving the public interest; and

eliminated the position of media commissioner, an appointee of the NMHH

president with the authority to initiate proceedings that do not involve violations

of the law and whose proceedings can be enforced by NMHH-issued fines and

sanctions. Most of the changes will come into effect on May 31, 2012.

The tabloidization of Hungarian broadcast media remains a major concern and

has sometimes been used by the Hungarian government to justify new

restrictions on content. The nongovernmental organization Nyilvánosság Klub

(Openness Club) monitored several public and private television and radio

stations between November 7 and December 16, 2011. The group’s study

found that just 23 percent of news coverage in this period was devoted to

coverage of international news, compared with 32 percent in 2007. The same

study also found that serious political coverage on public television news had

decreased by 30 percent since 2007. During the six weeks that Nyilvánosság

Klub monitored the state-run MTV and MR television stations, they aired only

two mentions of foreign criticism of the Hungarian government. Among all the

stations monitored by Nyilvánosság Klub in this period, the only broadcasters

regularly critical of Fidesz were ATV (a commercial station on Hungarian cable

TV) and the embattled Klubrádió.

In July, a group of journalists launched a website intended to serve as the

Hungarian equivalent to WikiLeaks. The Átlátszó (Transparent) Centre for

Investigative Journalism plans to promote transparency in government through

the use of Freedom of Information legislation and contributions from individual

“whisteblowers.” Within weeks of the launch, the editor in chief of the website,

Tamás Bodoky, was interrogated by the Budapest police’s organized crime

division after publishing files hacked from a financial consultancy firm. Bodoky

refused to reveal his source, though the police threatened to charge him with

perjury. The same day, police entered his home and seized a hard drive as

evidence.

Hungary’s media landscape is dominated by private companies with high levels

of foreign investment in national and local newspapers. Privately held

newspapers include 10 national and 24 local dailies. Hungary has three national

public radio stations and two main private stations. Under the new legislation,

radio broadcasters must devote at least 25 percent of their airtime to

Hungarian music, while 50 percent of television programming must be devoted

to European productions.

In 2011, the Hungarian National News Agency (MTI) became the official source

for all public media news content. In February, the head of the MTI said all

news programs broadcast by public service television and radio stations would

be produced and edited by MTI staff within the year. Government-funded MTI

publishes nearly all of its news and photos online for free, and offers media

service providers the ability to download and republish them. Paid-subscription

news and smaller media outlets with limited resources cannot compete with

MTI, and the incentive to practice “copy-and-paste journalism” is high. The

accuracy and objectivity of MTI reporting has come under substantial criticism

since the Orbán government came to power in 2010. One blogger noted that

the MTI English-language report on a speech given at Central European

University had taken significant liberties in interpreting the ambassador’s words

and excluded all positive mention of Orbán’s predecessor, Gordon Bajnai. Most

state and state-dependent advertisers chose not to do business with

independent media, and many private companies followed suit.

Under the new Media Law, the funding for all public media is centralized under

one body, the Media Service Support and Asset Management Fund (MTVA),

supervised by the Media Council. By creating a central property management

and production fund, the government deprived three previously independent

institutions—Hungarian Television (MTV), Hungarian Radio (Magyar Rádió),

and Danube Television (Duna Televízió)—of  their  nancial and organizational

autonomy.

Hungary | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/hungary

3 of 4 9/10/2012 1:57 PM



On December 10, a group of Hungarian journalists, led by then MTV1 foreign

news producer Balazs Nagy Navarro, went on hunger strike to protest alleged

manipulation of the state media by the Orbán government. According to

Navarro, the final straw was a December 3 broadcast on the state-run MTV

channel in which the face of a former chief judge unpopular with MTI

management was deliberately blurred.

In response to the backlash, MTI dismissed Gábor Élo, the head of the MTI

department responsible for television news content. Élo’s deputy, Daniel Papp,

was moved to a different position within the organization. Papp had been

promoted to his latest position in April, not long after he personally manipulated

interview footage with the aim of embarrassing an outspoken critic of Orbán.

Protesters insisted that all editors involved in the December 3 broadcast should

be dismissed, and they remained on strike at the end of 2011. Both Navarro

and another leading figure in the hunger strike, Aranka Szavuly, were dismissed

from their jobs at MTV1 on December 28 for causing a “provocation.”

By the end of 2011, MTVA had laid off nearly 1,000 employees as part of a

long-anticipated streamlining of public media. The government claims this was

driven by budgetary concerns, even though the public media received a 10

percent budget increase in 2011. Over 500 layoffs took place in June and July,

igniting small protests among those who viewed the dismissals as politically

motivated. Throughout the year, employees of public and private media spoke

to international media and media watchdog organizations about growing

self-censorship by journalists and editors in the face of fines or unemployment.

Diversity is on the rise in the electronic media. Most notably, there has been an

increase in domestically owned electronic media outlets. Approximately 59

percent of Hungarian citizens went online in 2011, though over 70 percent still

get their news from television. The government remains unable to fully regulate

online media. At the end of 2011, the speaker of parliament, Laszlo Köver,

banned Hungary’s most popular online news portal, Index.hu, from reporting

from the chamber after it posted a video mocking the government.

The new Hungarian constitution, adopted in April 2011 and effective January 1,

2012, will create a new National Agency for Data Protection, prematurely

ending the six-year term of the existing Data Protection Commissioner with no

interim measures put in place. The head of the new authority is appointed by

Orbán and can be dismissed by the prime minister or president on arbitrary

grounds.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Hungary | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/hungary

4 of 4 9/10/2012 1:57 PM


