
Co111t1erit1telllge11ce and Export Comrol Section 

Via FedEx 

U.S. Department of Justice 
National Security Division 

Washi11gro11, DC 20530 

December 20, 2018 

Re: Obligation of CGTN America to Register under the Foreign Agents Registration Act 

Dear-: 

Based upon a review of your letters of February 26, April 9, June 15, July 19, and July 
31, 2018, including documents attached thereto; our meetings on February 27 and July 13, 2018; 
and open source information, including CGTN America's own broadcasts, we have determined 
that CGTN America, the Washington, D.C., bureau of the China Global Television Network 
("CGTN"), has an obligation to register under the Foreign Agents Registration Act of 1938, as 
amended, 22 U.S.C.§611 et seq. ("FARA" or the "Acf'). CGTN America's obligation arises 
from its political activities and its actions as a publicity agent and information-service employee 
in the United States for the Chinese government, Chinese Communist Party, China Media Group, 
and its predecessor CCTV, each of which constitutes a foreign principal under the Act. 

FARA 

The purpose of FARA is to infonn the American public of the activities of agents 
working for foreign principals to influence U.S. Government officials or the American 
public with reference to the domestic or foreign policies of the United States, or with 
reference to the political or public interests, policies, or relations of a foreign country or a 
foreign political party. 

The term "foreign principal" includes "a government of a foreign country» and "'a 
partnership, association, corporation, organization? or other combination of persons 
organized under the laws·of or having its principal place of business in a foreign country." 
22 U.S.C. § 61 l(b). 

· T he Act defines an "agent of a foreign principal," in pertinent patt, as "any person 
who acts as an agent . . . or . .. at the order, request, or under the direction or control" of a 
"foreign principa1'1 and "(i) engages within the United States in political aGtivities for or in 
the interests of such foreign principal;" or "(ii) acts within the United States as a ... 
publicity agent, [ or] information-service empJoyee ... for or in the interests of such foreign 
principal." 22 U.S.C. § 61 l(c)(l)(i)-(ii). As described below, CGTN America meets that 



definition for three independent reasons based on its activities for its foreign principals: (I) 
it engages in political activities; (.2.) it acts as an information-service employee; and (3) it 
acts as a publicity agent. 

Relevant Entities 

CGTN America~ formerly known as CCTV America-is the Washington, D.C., 
bureau of the China Global Television Network. 1 "CGTN is a division of China Central 
Television ("CCTV,,), a state-owned media/broadcasting company."2 

CGTN America "operates as a U.S. limited liability corporation subject to U.S. 
law."3 It produces six hours of English-language content each day "'as a part of CGTN's 24-
hour English-language channel.' >4 CGTN America's content is transmitted to CGTN's 
Beijing bureau., which broadcasts the content internationally via satellite to video 
distributors- including U.S. video distributors (e.g., cable companies)- as part of the. 
English~language channel. 5 CGTN America also streams its content live from a social­
media platfo1m it maintains in the United States.6 

On March 21, 2018, the Chinese government announced the merger of CCTV with 
other Chinese state-owned media enterprises to form the China Media Group, which has 
also been called Voice of China. 7 The merger "occurred as a result of state action, 
specifically the adoption of a 'Plan for Deepening the Institutional Refom1 of the Party and 
State,' at the Third Plenary Session of the I 9th Central Committee of the Communist Party 
of China (CPC), and adoption and approval of a 'State Council Institutional Reform 

1 Letter from , Counsel to CGTN America, to , Chief, FARA 
Registration Unit at I, 5 (Apr. 9, 2018) (hereinafter, CGTN America April 9 Letter). 

~ Id. 

3 CGTN News Style Guide, Washington Broadcast Center Handbook at 61 (Jan. · 1, 2017) 
(CGTNAM000214) (hereinafter, CGTN Style Guide); see also CGTN America April 9 Letter at 1 (stating that 
"[b Jecause CGTN America is Mt a legal'entity separate from CCTV, it is covered by CCTV's registration to do 
business in the District of Columbia as a foreign (11011-D.C.) nonprofit corporation under the District of Columbia 
Business Organization Code"). 

4 CGTN America April 9 Letter at 2. CGTN's English-language channel was originally called "CCTV-9," 
but was rebranded in 2004 as "CCTV lnt~mational," and again in 2010 ·as "CCTV News." John Jirik, CCTV News 
.and Soft Power, 10 lnt'l J. ofCommc'n 3536, 3538 (2016). CCTV News was rebranded as "CGTN'' on January 1, 
2017. Amendment No. l to The Agreement of Rebroadcasting CGTN (formerly CCTV-News) in DTV and 
Comcast in San Francisco at I (CGTNAM000354). 

5 CGTN America April 9 Letter at 2. 
6 CGTN America April 9 Letter at 2 n.2. 
1 See h,ilp:i/www.cnrmg.cn/xwzx lfl.tyw/20180)22/1201.80322 5241}}384.html; Hilton Yip, China 's $6 

Billion Propaganda Blitz ls a Snooze, Foreignp91icy.com (Apr. 23, 2018), https://foreignpolicy.com/20 I 8/04/23/the­
voice-of-china-will-be-a-squeak/. 



December 20, 2018 
Page 3 

Proposal. "'8 The China Media Group operates "directly under the State Council, with its 
work under the guidance of the Publicity Department of the CPC Central Committee,"9 

othel'wise known as the Central Propaganda Department of the Chinese Community Party. 10 

Prior to the merger, CCTV was overseen by the State Administration of Press, 
Publication, Radio, Film and Television of the People's Republic of China ("SAPPRFT'), 11 

previously known as the State Administration.of Radio, Film and Television ("SARFT"). 12 

Some press reports have indicated that SAPPRFT was abolished after the creation of the 
China Media Group. 13 SAPPRFT/SARFT was a "Ministry-level organ of the Chinese 
Govenunent, under the State Council."14 In addition to other responsibilities, · 
SAPPRFT/SARFT reported to the Chinese Communist Party and played a role in censotfog 
broadcasts of foreign media in China. 15 

Historica.lly. the Chinese Communist Party has divided propaganda work between 
. the Central Propaganda Department- responsible for Chinese domestic propaganda-. and 
the Office of Foreign Propaganda (aJso called the State Council Information Office)-

8 Letter from , Counsel to CGTN America, to Chief, FARA 
Registration Unit at l, 5 (.July 19, 2018) (hereinafter, CGTN America July 19 Letter); see also Letter from China 
Media Group to CGTN America (July 13, 2018) (attached to CGTN America July 19 Letter) (hereinafter, China 
Media Group Letter). 

9 CGTN America July 19 Letter at 2; see also Yip, China 's $6 Billion Propaganda Blitz, supr(l CUYoicc of 
China will ... be directly overseen by the State Council and managed by the Communist Patty's Central Publicity 
Department."); Wade Bennett, China is Creating World's Largest Propaganda Machine - 'Voice of China,' 
American Military News (Mar. 24, 20 l8), https://amerkanmi li tarvnews.corn/201 8/03/china-is-creating-worlds­
g1rgest·-propaganda-rm1ch in.9.,:Y.Qii;_~:-9J:f.bJna/ ("The conglomerate will also report directly to the Communist Pa1ty."). 

JO See Anne Nelson, CCTV's International Expansion: China's Grand Strategy for Media? at 11 (Oct. 22, 
2013), available at http://wwiv.centerforinternationalm.ediuassistance.org/wp-content/1wloads/2015/02/CIMA- . 
China-Anne-Nelson 0,.pdt; China's Communist Party Takes (Even More) Control of the Media; ChinaFile (Apr. 11, 
2018), lillfr://www.chinafile.com/conversarion/s;hioas:MmnJJlUlli~t-12am-takcs-even-more-control-of-media. 

11 CGTN April 9 Letter at 3. 
12 John Jirik, CCTV News and Sofl Power, supra at 3539 n.2. 
13 Patrick Frater, China to Put Media Under Cabinet-Level Control, AboUsh SAPPRFT, Variety (Mar. 13, 

2018), https://variety.C-Om/2018/fihn/asia/china-media-under-cabinet-level-control-abolish-sapprft- l 202725104/. 
14 CGTN America April 9 Letter at 3. 
15 See Cooperation Agreement, China International Television Corporation, Star (China) Limited, 

Guangdong Cable TV Networks Co., Ltd, Fox Cable Networks Services, LLC (Dec. 2001) (CGTNAM000250, 269) 
(hereinafter, Cooperation Agreement) (describing procedures for dealing with "reckless broadcasting" related to 
Chinese policies, Chinese leaders, and the like); Nelson, CCTV's International Expansion, supra.at 11-12 
(describing how SARFT answers to the Department of Publicity/Propaganda Department and «provides the central 
government's daily administrative oversight, including censorship of sensitive content, while the propaganda 
department issues guidelines and 'thought directives"'). 



December 20, 2018 
Page4 

. responsible for external propaganda. 16 "The two bureaucracies are very c]osely linked and 
coordinated."17 

Bases for f!eguiring CGTN America to Register Under· FARA 

J. Tlte Cltinese Government, Cliinese Communist Party, Cltina Media Group, and CCTV 
are "Foreign Principals" under tlte Act18 

FARA defines "foreign principal" to include ''a government of a foreign country and a 
foreign political patty." 22 U.S.C. § 61 l(b)(l). The Chinese government and the Chinese 
Communist Party, therefore, are both foreign principals under the Act. Indeed, because China is 
a single-party state, there is no relevant distinction between the Chinese Government and the 
Chinese Communist Party.19 

FARA also defines "foreign principal" to include "a partnership, association, corporation, 
organization, or other combination of persons organized under the laws of or having its principal 
place of business in a foreign country." 22 U.S.C. § 61 l(b)(3). CCTV and China Media Group 
both meet that definition. You have stated that CCTV is a "state-owned media/broadcasting 
company" that is registered to do business in the District of Columbia as a "foreign (non-D.C.) 
nonprofit." 2° CCTV is "organized under Chinese law as a 'public institution. "'21 Indeed, a U.S. 
public-relations firm that worked for CCTV has registered under FARA due to its work on the 

16 Anne-Marie Brady, Guiding Hand: The Role of the CCP Cenlral Propaganda Department in the Current 
Era, 3(1) Westminister Papers in Commc'n & Culture at 60-61 (2006), available at 
1!11!2.'i!hvww. We$.trn.i11!?1~.IJ?.illlers.org/orticles/abstrnct/1 UJ.0.22.7.1\tjlt:,£.J .. '.Y; :Xiao ling Zhang, Chinese State Media 
Going Global, 10(!) East Asian Policy 42, 44 (Jan/Mar 2010), available at htjps://rescarch.nus.cdu.seJcai/wp~ 
i;.Q11..1e111/uploag~6ijJ9,~/2i2017/ l 1/Vol2No L.Zlrn.ngXiao)j.Qg.,P.!ff. 

17 Brady, Guiding Hand, supra at 60. 

18 As discussed in further detail below, CGTN America operates as an agent under the direction and control 
of these foreign prindpals. 

19 See, e.g., CGTN Style Guide at 7-8 (CGTNAM000160-61) (stating that "[t]he Communist Party of China 
governs in cooperation with eight minor political patties" and listing the Central Committee of the Communist Party 
of China as a "Chinese Government'Bod[y]"); Brady, Guiding Hand, supra at 62 (discussing the "near inseparable 
bond between Party/State in China"); Xiaoling Zhang, Chinese State Media, supra at 49 ("China's reach for the 
international audience is primarily a government undertaking driven by the party-state's political imperatives, . .. "); 
Yang Zhang, China Global Television Network's Intemational Communication: Between the National and the 
Global at 69 (Jan.2018) (unpublished Ph.D. thesis, University of Calgary) (hereinafter, Zhang Thesis), available at 
h1tps:1Jprism. ucafgmJ:. C{J/bitstream/handle/ 1880/ I 063 62ii,caJ.wJ:20 I 8 zlumg..,J'ang.pdt?.s·em,enc:e=, I & isA/lowerF 
11. (referring to the China's government as the "Party government"). 

2° CGTN America April 9 Letter at I; see also id. at 3 (describing CCTV as a "state-owned media 
enterprise"). 

21 Letter from , Counsel to CGTN America, to , Chief, FARA 
Registration Unit at l (July 31, _2018) (hereinafter, CGTN America July 31 Le tter). 



December 20, 2018 
Page5 

roll out of CG'IN Ametica' s predecessor, CCTV America. 22 CCTV and China Media Group­
which absorbed CCTV in the recent merger-are, therefore, both foreign principals under 
Section 61 l(b)(3). 

2. CGTN America Engages in ."Political Activities" 

Information from a variety-of sources shows that CGTN America's conduct on behalf of 
the Chinese government, the Chinese Communist Party, and state-owned CCTV and China 
Media Group are "political activities". intended to ".jnfluence .. . the public within the United • 
States with reference to formulating, adopting, or changing the domestic or foreign policies of 
the United States or with reference to the political or public interests, policies, or relations of a 
government of a foreign country or a foreign pol_itical party.;' 22 U.S.C. § 611(0). 

In reaching this conclusion, based on the evidence outlined below, we begin with the 
clear direction from Congress that "bona fide news or journalistic.activities" are not exempt from 
the statute's reach unless they are undertaken by organizations in the United States that are 
controlled by U.S. citizens. 22 U.S.C. § 61 l(d). With respect to foreign' media organizations, 
the registration requirement does not depend on the accuracy of repo1ting, or the viewpoint ( or 
viewpoints) expressed in it, but rather ori whether the organization intends to influence the 
American public and policy makers on relevant topics, such as U.S. policy or foreign relations. 
Journalism designed to influence American perceptions of a foreign nation's activities or its 
leadership qualifies as "political activities" under the statutory definition, regardless of whether it 
is also "balanced" or aims to balance reporting by other networks. Such influence activities are 
particularly salient when undertaken on behalf of a foreign government or political party. That 
standard is easily met by the evidence recounted below> which ret1ects that CG1N, as.a matter of 
policy, is designed and intends to influence American attitudes toward China, its policies, and its 
leaders, and does so on behalf of the Chinese state. Numerous examples of CGTN's reporting 
exemplify that. 

a. CGTN America's Own Style Guide, Statemenis by Current and Former Chinese 
Government Officials, and Informationfi·om Academics a.nd Experts Show that 
CGTN America Intends to Influence American Perceptions of China 

CGTN America is required to report the policy positions of the Chinese government and 
the Chinese Communist Party. CGTN America's Style Guide, which you provided on April 9, 
2018, tells reporters "[w]e don't expect you to write stories from China's point-of-view only. 
We do expect you to include China>s point-of-view."23 That is expected because "China's 
policy position[s]" about certain topics may not be found in "western media stories;' and when 

22 Exhibits to Registration of Ogilvy Public Relations Worldwide (Jan·. 25, 2012), available at 
hltp:f/www.fara.ggv/docs/5807-Exhibit-/\ B-20120125-) l .illlf. 

23 CGTN Style Guide at 20 (CGTNAM000 173) (emphases in original). 



December 20, 2018 
Page6 

.. 
they are, "may not be reported fairly or accurately."24 The Style Guide directs reporters to 
"[ m Jake it a habit to check Chinese sources" and provides a "list of primary sources for 
information about China. "25 Every one of those "primary sources" is a Chinese government 
entity.26 As stated on the website of CG1N America's predece·ssor, CCTV America,27 CGTN 
America thus "aims to provide alternative global coverage with a China perspective. "28 

Sources with first~hand knowledge of CGTN America and CCTV have confirmed that 
CGTN-including CGTN America-is intended to be a mouthpiece for Chinese state policy. 
Jim Laurie, a consultant to CGTN America's predecessor,- said in a 2012 interview for- a PBS 
News Hour report: "Clearly, the Chinese want to have their perspectives on the international 
stage. They feel that there are areas of the world that are important to China that are 
undercovered, they're not covered sufficiently by the traditional networks."29 According to 
Philip Cunningham, who has appeared on CCTV talk shows more than I 00 times, "the agenda, 
the hidden agenda, the political commissars who examine and help control and shape the daily 
news and what the topics will be are not working for the sake of letting chips fall where they 
may. They're working for the greater reputation of China."30 As reported in Foreign Policy 
magazine, CGTN America~s "coverage of tJ.S domestic issues is professional and not clearly 
slanted in one direction or another. But any China-related reports strictly follow Chinese 
Communist Party media guidelines, presenting China as a positive, peaceful force whose 
geopolitical interests are righteous. "31 

John Jirik, who spent a number of years working for CCTV News-· now CGTN­
reported that, based on his discussions with management, "the goal of CCTV News was twofold: 
to project China's voice globally, and to join channels such as Al Jazeera, BBC, and CNN in 
shaping the global retail news agenda."32 According to. Jirik, even many of the "foreign 

24 CGTN Style Guide at 20 (CGTNAM000173). 
25 CGTN Style Guide at 20 (CGTNAM000 173). 
26 CGTN Style Guide at 20-22 (CGTNAM000 173-75). 
27 CCTV America changed its name to CGTN America on December 31, 2016. See About CGTN 

America, )lttns~//web.archive.org/web/20 l 7020 I I 7:?.320/h1tp://umerica.~Ln.com/20 I 6i l ~/28/abmit-cgtn. (Dec. 28, 
2016) (as archived on the Internet Wayback Machine). 

28 About CGTN America, 
https://web.archive,.Q!'.g/web/20 17020 I I. 723J,Q/http://americu.cgtn.com/20 ! 6/ I 2j28/about-cgtn (Dec. 28, 2016) (as 
archived on the Internet Wayback Machinet_The current version of the CGTN America's website refers to a 
"Chinese perspective." About CGTN America, https://mnerit~a.cgtn.com/20l(i/12/28/aboui-cgtn (Oct.5.1018). 

19 China's Programming/or U.S. Audiences: ls it News or Propaganda at 2, PBS News Hour (Mar. 22, 
2012), J.11t12s://www.pbs.org/newshourl,show/world-jan.:Ll!!H~J~~Q.ty __ QJ.:2.~ (hereinafter, PBS Report). 

30 PBS Report at 3. 
31 Bethany Allen-Ebrahimian & Elia Groll, China's Flagship TV Network Hasn't Registered as a Foreign 

Agent, Foreign Policy (Dec. 19, 2017), htlps://foreignpolicy.com/2017/12/19/why-isnt-chinas-tlagship-tv-network­
registered-as-a-foreign-agent-fara-mssia-cctv-america-beijing/. 

32 Jirik, CCTV News and Soft Po1i1er, supra at 3537. 



December 20, 20 I 8 
Page 7 

professionals who joined CCTV News from the likes of the BBC, CNN, and Sky V appeared 
comfortable in their role as mouthpieces for the CPC and Chinese state. "33 

Chinese government and CCTV officials have openly discussed the purpose of the state's 
international-facing media to influence its audience. In remarks on February 13, 2018, the acting 
president of CGTN, Sun Yusheng,34 stated that CGTN "seek[sJ to focus on nations and regions 
often ignored by Western media" and "to present a truthful and comprehensive view of China to 
a global audience."35 · 

CGTN's standard for "truthful and comprehensivet however, is influenced by its foreign 
principals. In a visit to CCTV in 2016, Chinese president Xi Jinping said "[t]he media run by the 
party and the government are the propaganda fronts and must have the party as their family 

. name." According to Xi, "(a]ll the work by the party's media must reflect the party's \\fill, 
safeguard the party's authority, and safeguard the party's unity .. . . They must love the party, 
protect the party, and closely align themselves with the party leadership in thought, politics and 
action."36 As reported by CNN, a recently released Chinese Communist Party document related 
to the creation of China Media Group states that the merged entity "is tasked with 'propagating 
the party's theories, directions, principles and policies' as well as 'telling good China stories. "'37 

Reporting China's policy positions and presenting them in a positive light are primary 
reasons for CGTN's existence. The formation of the 24-hour, English language news service 
that became CGTN-originally called CCTV-9- was pa1t the Chinese government's and 
Communist Parlis "going ouf' project.38 The channel "was aimed at strengthening governance, 
including foreign policy, through media."39 According to Xu Guangchun in 2001-the then­
deputy head of the Central Publicity Department and of SARFT, who "took the going out project 
to CCTV"-the English-language channel was asked to "help with the government's policy­
making."40 In 2008, Former Chinese President Hu Jintao stated that China would "build a 
modern media system and enhance fue power of news media for domestic and world service so 

33 Jirik, CCTV News and Soft Power, supra at 3537. 

34 CGTN July 19 Letter at 2. 

35 Quality Media- CGTN's GPS and its Future, Summary of CCTV Vice President Sun Yusheng's 
Remarks at 3 (Feb. 13, 2018) (attached to CGTN America July 19 Letter) (hereinafter, Sun Yusheng Remarks). 

36 Associated Press, Xi Jinping Ash for 'Absolute Loyalty ' from Chinese State Media, The Guardian (Feb. 
19, 2016), hltps://www.theguardian.com/world/2016/feb/19/xi-jinping-tours•chinas-top-state-media-outlets-to-
boost-Ioyalty. · 

37 Steven Jian, Beijing Has a New Propaganda Weapon: Voice of China (Mar. 21, 2018), 
https://money.cnn.com/2018/03/21/media/voice-of-china-propaganda-broadcaster/index.html. 

38 See, e.g., Jirik, CCTV News and Soft Power, supra at 3538-39, 

39 Jirik, CCTV News and Sofi Power, supra at 3539. -

-to Jirik, CCTV News and Soft Power, supra at 3539; see also Nelson, CCTV's International Expansion, 
supra at 14 (describing a Chinese government blog that stated the government's expectations for state broadcasters 
to "help with the government's policy-making"). 



December 20, 2018 
Page 8 

as to create a favourable social environment and atmosphere for public opinion.''41 Liu Yunshan, 
the former Government Propaganda minister, "has emphasized that the official mandate of 
CCTV is to broadcast news and progtarnmes about China which reinforces the Soft Power policy 
of the Chinese Government. "42 Likewise, Li Changchun-a top Chinese Communist Party 
propaganda official---<liscussed the globalization of Chinese media in a speech to journalists. and 
stated that "Chinese media should gain a stronger voice for China, enhance China's global 
influence, and build an environment of world opinion that i~ good for China's modern 
development."43 Cui Yuying-another.high-rauking Chinese propaganda official-stated in 
2013 that "[i]t is urgent to increase the knowledge and understanding of Chil).a's big policy 
statements and foreign policies by the international comtnunity."44 And the then-president of 
CCTV, Hu Zhanfan, stated that "[t]he first social responsibility and professional ethic of media 

· staff should be understanding their role clearly and being a good mouthpiece. " 45 According to 
Zhanfan, "O]ournalists who think of themselves as professionals, instead of as propaganda 
workers, were making a fundamental mistake about identity."46 

Scholars and commentators agree that CGTN serves as a mouthpiece of the Chinese 
govemment and Communist Party, which created the channel as part of a "soft power" strategy 
aimed at imparting a positive impression of China across the globe. "From the outset ... the 
Party and government made clear that CCTV News existed to promote China's image abroad 
and influence the conditions under which China would attempt to expand its international 
standing.''47 CGTN's coverage " is designed to improve global understanding of China and 
Chinese culture, but also to be an authoritative voice of Chinese government views of global 
developments."48 "China's reach for the international audience is primarily a government 
undertaking driven by the party-state's political imperatives rather than the economic benefit of 
the cultural and media industdes.' '49 As one commentator stated regarding CGTN (then called 
CCTV International): 

41 Si Si, Expansion oflnternational Broadcasting, The Growing Global Reach of China Central Television, 
Reuters Institute for the Study of Journalism at 6 (working paper) (July 2004), 
ht!fil://reutersinstitutc.1101 itics.ox.ac. uk/sites/defauh/fi les/20 I 8-
0 l /Expansion%20of%20 I nternationa1%20Broadcasting,pd f'. · 

42 Si Si, Expansion of International Broadcasting, supra at 13. 
43 Zhang Thesis at 49. 
44 Zhang Thesis at 51. 

45 PBS Report at 4. 
46 PBS Repo1t at 4. 
47 Jirik, CCTV News and Soft Power, supra at 3538. 
48 Si Si, Expansion of International Broadcasting, supra at 6; see also id. at t 9 ("There is no doubt that 

within China CCTV is understood to be the mouthpiece of the Chinese Communist Party and the government"). 

49 Xiaoling Zhang, Chinese Stale Media, supra, at 49; see also Bennett, China ls Creating World's Largest 
Propaganda Machine, supra (describing the recent merger of state media as "designed to boost the party's ability to 
shape and alter public opinion" and to "serve as a vital means for China to project its image to tbe world"); Xiaoling 
Zhang, China's fnternafional Broadcast;ng: A Casi Stµdy of CCTV International in Soft Power in China, Public ·, 



December 20, 2018 
Page 9 

The roles and missions of CCTV International are obvious: they are to tell 
China's story to foreign audiences. By its very nature, it is neither a 
platform for criticism nor a channel whereby "balanced" views can be 
presented. In other words, CCTV International is not playing the role of a 
"neutral" observer. so · 

The Chinese govenm1ent's and Chinese Communist Party's influence on CGTN America's 
programming is evident in CGTN America's Style Guide. With regard to the sensitive issue of 
Taiwan, for example, the Style Guide states, "CGTN does not call Taiwan's leader its 'president.' 
CGTN does not show Taiwan's flag, ever. We do not alter the :flag's appearance in photos or 
video. We simply crop it out."51 Reporters must refer to "'Taiwan authorities,' not Taiwan 
.government officials."52 Similarly, the Style Guide reflects China's more friendly posture with 
North Korea, requiring repo1ters to refer to it as the "Democratic People's Republic of Korea," not 
"North Korea."53 And with regard to China's territorial disputes with Japan in the East China Sea 
and other nations in the South China Se~ reporters must use "only" China's names for disputed 
islands after noting the names used by China's adverSaries.54 Each of these policies teflects an 
intent to influence opinions of issues related to "the political or public interests, policies, or 
relations of a government of a foreign country," namely China and its neighbors, and reflects that 
CGTN, by design, engages in what FARA defines as "political activities." 22 U.S.C. § 61 l(o). 

b. CGT.llf's Content Evinces an Intent to Jnfl.uence Its Audience About China's 
Government, Policies, and Leaders 

Numerous examples of CG1N's content-including content produced by CGTN 
America-demonstrate an intent to influence its audience and illustrate how it engages in political 
activities by servi11g as a mouthpiece for Chinese government and Communist Party policies. 

Diplomacy through Commuiifoation 60 (Jian Wang ed., 201 l) ("Since its inception, CCTV International has been 
one of China's important platforms to 'improve the international opinion environment.' It has played a major role in 
defining, shaping, and projecting China's image and in promoting China's viewpoint concerning a variety of global 
issues."); id. at 66 ("Based ort iny interviews with CCTV International 1nanagers, the channel was sec up to influence 
foreign public opinion and was intended to be a non-profit making operation."). 

50 Zhang, China's International Broadcasting, supra at 63; see also Zhang Thesis at 68 ("[CGTNJ is ... 
used to construct a desired national identity and to promote the national interest in the context of globalization. The 

. Party government uses the channel to present a positive national image to the world and to propagate its government 
policies (such as the foreign policy, etc.). This is consistent with the Communist Party's standpoint that the 
propaganda role of the news media is more crucial than objective reporting."). 

51 CGTN Style Guide at 12 (CGTNAM000165). 
52 CGTN Style Guide at JO (CGTNAMOOOI63) (emphasis in original). 
51 CGTN Style Guide at 15 (CGTNAM000168). 
54 CGTN Style Guide at 22 (CGTNAM000 175) (requiring use of the terms "Diaoyu Islands" and 

, "Huangyan Island"). · 



December 20, 2018 
Page 10 

• R~garding Chimfs actions in the South China Sea, including island building, CGTN 
reporters 1nay use''only" China's names for disputed islands after noting the names 
used by its adversaries. 55 With regard to an adverse ruling of an international tribunal 
at the Hague regarding China's island-building in the South China Sea, and U.S. 
government statements regarding the same, "CGTN America referred to the ruling as 
a 'so-called award' ·and presented the U.S. position as hypocritical and aimed at 
containing China. "56 · 

• With regard to political conditions in China, an interview broadcast by CGTN 
Ahlerica was "heavily edited" to exclude discussions of Tibet, increased press 
freedom, and "having elections" in China.57 CGTN America's predecessor also 
failed to report on corruption at CCTV that otherwise received worldwide attention.58 

• CGTN also works to bolster the image of Chinese President Xi Jinping. One example 
is a CGTN program entitled "China: Time of Xi (Episode 1) ~ People's Republic," 
which aired on CGTN on Oct 22, 2017, This program puts forth the message that Xi 
Jinping's early experiences inay have shaped his vision for the "Chinese Dream" and 
driven him to publicly commit to ending poverty for the 50 mil1ion Chinese still 
living below the United Nations' poverty line. In that regard, Danny Forster, 
identified as a TV host and designer for unspecified entities, states that_ a clear refrain 
from Xi Jinping's speeches is that "he talks of people, he talks ofpove1iy, and he 
talks of social justice."59 Kevin Rudd,.identified as the former prime minister of 
Australia, states in the conclusion of the video that "Xi Jinping is a leader who 
dreams very big dreams.»60 The program, however, does not approach the slightest 
criticism of Xi Jinping, or address issues such as human rights abuses or the 
suppression of political dissent in China. Such coverage is consistent with the 
reemergence of a new cult of personality surrounding Xi Jinping.61 

55 ·see Bethany A!len-Ebrahimian, Elias Grnll, China's Flagship, supra; cf CGTN Style Guide at 22 
(CGTNAM000 175). 

56 Allet:1-Ebrahimian & Groll, China's Flagship, supra. 

57 PBS Repqrt at 4. 

58 Qian Liu, Ambivalence in China's Quest for "Soft Power": A Case Study of CCTV-America's Multiple 
News Standpoints at 26-27 (2014) (unpublished master's thesis, Simon Fraser University), available at 
http://summit.sfu.ca/system/files/iritems 1./1452 I /etd8604 _ QUu.pdf. 

59 China: Time of Xi (Episode 1)-Peopla 's Republic, CGTN, broadcast of October 22, 2017, available at 
https:ljyJ)ufu.be!xrV5Gpq~D_g, at 9:55 of the broadcast. 

60 Id. at i3:22, 42:10. 

61 S<?-e, e.g., China Tilts Back Towards a Ct~!t of Peronality, Financial Times (Oct. 25, 20[7), 
hups://www.fl.cmn/c.ontent/628bab6e•b97J-l_ l e7-9bfb-4a9c8Jffo852; Javier C. Hernandez, For Xi Jinping, Being a 
Man of the People Means Looking the Part, NY Times (Sept. 28, 2018), 
h1tps://www.nyt·i mcs.co_mf.20JJl.lQ2!.2-.~l~~-9d~l!.<!,~i.l.l.L~Hl1mi!.lli~.£)Jfo.1'!:1?.rnmm.1111da.htn1 l; Beware the Cult of Xi, The . 
Economist (Apr. 2, 2016), https://www.economist.com/leaders/2016/04/02/beware-the-cult-of-xi. , 



December 20, 2018 
Page 11 

• Finally, CGTN has worked to influence the U.S. government and public with regard 
to the recent trade disputes between the U.S. and China. For example, CGTN 
recently produced a short English-language animated video featuring a caricature of 
President Trump that China Plus News distributed on Twitter. The message of the 
video is that President Trump's trade actions wiH hurt U.S. soyb~an producers in the 
Midwest and potentially hurt Republicans and President Trump in future U.S. 
elections. 62 

c. Because CGTN America is Foreign-Owned, It ls Irrelevant Whether It Is Engaged 
in Bona Fide News Journalism 

You have argued that CGTN America need not register under FARA because, according 
· to your characterization of its content, CGTN America engages exclusively in bona fide news 
· journalism. 63 As explained above, however, Congress has allowed entities engaged in "bona fide 
news or journalistic activities" to forgo registration only if they are at least 80 percent owned by 
U.S. citizens. 22 U.S.C. § 61 l(d). CGTN America does not meet that requirement. Not only is 
CGTN owned and controlled by foreign entities, it also undertakes its activities on behalf of the 
Chinese govemmei1t and the Chinese Communist Party. Therefore, even i f CGTN America is 
engaged in bona fide news or journalistic activities, that is not relevant to the determination of 
whether it needs to register under FARA as an agent of those entities. 

Based on all of the above, it is clear that CGTN America engages in "political activities" 
under FARA. 22 U.S.C. § 611(0). · 

3. CGTN America Acts as a "Publicity Agent" and "Information-Service Employee" 

FARA deffoes a "publicity agent" to include ''any person who engages directly or 
indirectly in the publication or dissemination of oral, visual, graphic, written, or pictorial 
information or matter of any kind, including publication by means of .. . broadcasts, motion 
pictures or otherwise." 22 U.S.C. § 61 l(h). CGTN America's production of English~language 
programing and transmission of that programming to Beijing for international distribution, 
including the United States, meets that definition. 

CGTN's activities also establish that it is an "information-service employee" for its 
foreign principals. The Act defines ''information~service employee" to include "any person who 
is engaged in furnishing, disseminating, or publishing accounts, descriptions, information, or 
data with respect to the political, industrial, employment, economic, social, cultural, or other 
benefits, advantages, facts or conditions of any country other than the United States or of any 
government of a foreign country." 22 U.S.C. § 61 l (i). As described with multiple examples 
above, see supra Point 2, CGTN America is "furnishing" such material by producing English 

62 See https://twitter.com/ChinaPlusNews/s1at11s/ I 020239699468677 I 22. 

63 CGTN America July 31 Letter at 4. 



December 20, 2018 
Page 12 

language content for CGTN that must "include China's point ofview."64 As Sun Yusheng­
CCTV's Vice President-said in his remarks on February 13, 2018, (that you provided) CGTN 
"seek[s] to present a truthful and comprehensive view of China to a global audience.''65 CG1N 
America "disseminates" such material when it transmits its content to Be~jing for immediate 
international broadcast via satellite. 66 

You have asserted that "CGTN America has no involvement in the distribution, 
dissemination or broadcast ... of any programming."67 But in fact, CGTN America's own 
website· states that "CGTN America is the·u.s. production and broadcast arm of CGTN News.''68 

CG'IN creates content for broadcast and then transmits it to CGTN's Beij ing bureau, from where 
it is "immediately broadcast ... by satellite to the various media companies (including U.S. 
cable and satellite operators)" that provide it to viewers.69 CGTN does n·ot lose its status as a. 
broadcaster and disseminator just because its signal first travels to Beijing before it is 
"immediately" uplinked to a satellite for further distribution to countries including the United 
States. In any event, CGTN America's live-streaming of its content through its U.S. social 
media platform 70 constitutes a direct broadcast and dissemination of its content. Additionally, 

. you have stated that CGTN America is not legally distinct from CCTV, which you admit 
transmits CGTN's signal to a satellite for international broadcast.71 That alone establishes that 
CGTN America is involved in distribution, dissemination, and broadcast. 

4. CGTN America Operates at the Directio11. and Control oftlte Cltinese Government, 
Chinese Communist Party, Cltina Media Group, and CCTV 

Your correspondence with the FARA unit establishes that CGTN America operates under 
·the direction or control of the Chinese government and the Chinese Communist Party. CGTN's 
parent-the newly merged China Media Group-"operate[s] directly under the State Council."72 

Likewise, you acknowledged that China Media Group~s work is '1.inder the guidance of the 
Publicity Department of the CPC Central Committee."73 Those admissions are sufficient to 

64 CGTN Style Guide at 20 (CGTNAM000173). 

65 Sun Yushen Remarks at 3. 

66 CGTN America April 9 !Atter at 2. 

67 CGTN America July 31 Letter at 9. 

· 
68 About CGTN America, https:/iamerica.cgtn.com/20 16/12/28/about-cgm (Oct 5, 2018). 

69 CGTN America April 9 Letter at 2. 

7° CGTN America April 9 Letter at 2 n2. 

71 CGTN America April 9 Letter at l-2. 

72 CGTN America July 19 Letter at 2. 

73 CGTN America July 19 Letter at 2; see also Hilton Yip, China's $6 Billion Propagm1da Blitz, supra 
("Voice of China will ... be directly overseen by the State Council and managed by the Communist Party's Central 
Publicity Department."). 



December 20, 2018 
Page 13 

establish that CGTN America operates at the direction or control of the Chinese government and 
the Chinese Communist Party (CPC), respectively. 

Your letters fu1ther acknowledge that CGTN America operates at the direction or control 
ofthe Chinese. government and Communist Party. On April 9, you stated that CGTN America is 
not even a distinct legal entity from CCTV; it is merely the Washington bureau of CGTN, a 
division ofCCTV.74 CCTV-and therefore CGTN America-is "a state-owned 
media/broadcasting company."75 "As a state-owned media enterprise, CCTV," and therefore 
CGTN America, "is responsible to. the Chinese Govemment."76 

According to the contracts you provided, CCTV "is the state television broadcaster of the 
People's Republic of China."77 President Xi has stated in no uncertain tenns that state media's 
primary obligations a:re to the Chinese Communist Paity.78 Indeed, Chinese government and 
Communist Patty control of CCTV and CGTN America is .so. complete that they were merged 
into China Media Group through "state action" by the State Council and Chinese Communist 
Parly.79 Arid because CCTV and CGTN are state-controlled entities, "there are no merger 
agreements" consummating the merger.80 

You have asse1ted that "CGTN America enjoys editorial independence," but your letters, 
the d9cuments you submitted, public reporting, and research show otherwise. CGTN's Style 
Guide, for example, requires reporters to include the Chinese government's point of view in their 
stories. 81 Furthennore, you admit that CGTN America's Director General Ma Jing reports to 
CCTV, including with regard to its "overall performance."82 The top editors of CGTN 
America-· Ma Jing, senior editor Guo Chun, and deputy senior editor Yao Hung-have each had 
careers spanning multiple decades with CCTV and were trained in journalism or literature at 
Chinese universities.83 Those editors are therefore steeped in the traditions of Chinese state- and 
party~controlled media and censorship. 

The need for direct censorship by officials located China, therefore. is limited. As PBS 
reported in 2012, "( tlhe leaders of CCTV are Chinese Communist Party officials from the 

14 CGTN America April 9 Letter at 1. 
15 CGTN America April 9 Letter at 1. 
76 CGTN America April 9 Letter at I. 
77 Agence Fran.ce-Presse Subscription Agreement at I (CGTNAM000109), 

78 See Associated Press, Xi .Jinping Asks for 'Absolute Loyalty, 'supra. 

79 CGTN America April 9 July 19 .Letter at I. 

8° CGTN America July 19 Letter at 1. 

81 CGTN Style Guide at 20 (CGTNAM000173). 
82 CGTN America April 9 Letter at J. 
83 CGTN America StaffCVs (CGTNAM000002 ·- 6). 



December 20, 2018 
Page 14 

propaganda apparatus and increasingly from their internal security apparatus."84 "Those who 
reach the position of senior editor are ·encouraged' to become party members, thus putting them 
under two disciplinary systems, both that of the State and the CCP. Any political mistake will be 
borne by the senior editors, which tends to make them extreme]y conservative in their editorial 
decisions."85' The Chinese government and Communist Party, therefore, can rely on self­
censorship by remote news bureaus like CGTN America.86 As John Jirik described based on his 
experience with CG1N's predecessor, CCTV News: 

[W]hatever was not · explicitly prohibited from broadcast was pe1mitted. 
Absolute interdictions existed . . Typical examples were: do not discuss the 
families of the leadership _unless they are legitimately in the news~ do not 
report any story related to the leadersliip that Xinhua (China's state news 
agency) has not reported; use Xinhua as an editorial guide; only report 
negatively on the Dalai Lama; do not report on the Catholic Pope; ignore 
Taiwan unless the report is apolitical or serves China's interests; do not 
question China's foreign policy; do not report positively about Japan unless 
so doing enhanced China's interests; and so on.87 

You have a]so implied that China is only interested in controlling and censoring the content 
of domestic broadcasts in China.88 Commentators have noted, however, that even though CGTN 
America has more ' 'editorial autonomf' than producers of content for China's domestic audience, 
"Beijing determines the editorial line" of CGTN's international content.89 Furthermore, CGTN 
America's signal is routed through Beijing for broadcast, giving authorities in China "final 
control" over broadcast content.90 

CGTN ensures that entities other than the Chinese govemment or Communist Party cannot 
alter its content. CGTN's contracts with video distributors require its distributors to provide the 
channel to viewers, as broadcast from Beijing, 24 hours a day, 7 days a week, unaltered and 

. uninten-upted.91 And whereas video distributors typically contract for limited opportunities to sell 

84 PBS Repo1t at 4. 

ss Brady, Guiding Hand, supra at 63. 

86 Jirik, CCTV News and Soft Power, supra at 3540. 
87 Jirik, CCTV News and Soft Power, s~pra at 3540: 
88 See CGTN America April 9 Letter at 5. 
39 Jirik, CCTV News and Soft Power, supra at 3539. 
90 Jirik, CCTV.News and Soft Power, supra at 3539; see also COTN America April 9 Letter at 2 (CGTN 

America's six hours of daily programming "is transmitted to CGTN 's Beijing bureau and irrimediately broadcast 
internationally from there by satellite . . : ."). 

91 E.g., Cooperation Agreement ,i 5.J (CGTNAM000252); Cooperation Agreement, Supplemental 
Agreement No. 71! 2.8 (CGTNAM000298); Agreement Between China Central Television and World Today 
Television on the Rebroadcast of CCTV-News and CCTV-9 Documentaty ~1 6, 8 ( executed Sept. 2016) 
(CGTNAM0003 i 6-17); CMMB America & CCTV Agreement for Channel C~pacity Leasing 113, 7.i (executed 



December 20, 2018 
Page 15 

and place advertising on a channel, the contracts you provided show that'CGTN's predecessors 
have been unwilling to allow distributors to insert such ads, even in reciprocal contracts where 
Chinese distributors negotiate such rights for themselves.92 

CGTN America operates for the financial benefit of the Chinese government and 
Communist Party. CCTV is "required to remit 15% of its income to the Chinese Ministry of 
Finance annually/' although the exact amount is "within the discretion" of that Ministry.93 And 
although you assert that CCTV's cmTent revenues are derived only from advertising and 
subscription/re-transmission fees, the Chinese government has invested large sums in CCTV in 
the past.9'1 · 

Prior to the merger that created China Media Group, there was no doubt among 
comme11tators that CGTN and its predecessors operated under the direction and control of the 
Chinese government and Communist party.95 "The central government oversees CCTV via two 
interlocking systems, the idec>logical system of the party's Propaganda Department, which 
provides mostly guidelines and thought directives, and the administrative system of [SARFT], 
which perfo1ms the actual daily oversight, including censorship of sensitive content."96 And while 
foreign-language state media such as CGTN America "have the capability to experiment more 
than Chinese-language media, there are still · tight controls on their operations and program 
production. "97 

Feb. 21, 2012) (CGTNAM000322, 24); The Agreement of Rebroadcasting CCTV-News in DTV and Comcast in 
San Francisco 111[ 6, 14 (executed 2014) (CGTNAM000350, 352). 

92 See Cooperation Agreement ,i 10. J (CGTNAM000255-56) (granting ad-insertion rights to Guangdong 
Cable TV for its broadcast of Star Service, but no corresponding rights to Fox for distribution ofCCTV-9, CGTN's 
predecessor). 

93 CGTN America April 9 Letter at 3. See also Nelson, CCTV's International Expansion, supra at IO 
("CCTV's budget is the product of domestic adve1tising, fueled by the booming Chinese economy. This makes 
CCTV answerable only to the Chinese Communist Pa1ty, which determines the allocation of its profits."). · 

94 See Nelson, CCTV's International Expansion, supra at 17 ("China has invested $8.9 billion in 'external 
publicity work,' much of it focused on the new 24-hour news operations."); Jirik, CCTV News and Soft Power, 
supra at 3545 ("In 2009, media repo1ted that the government had earmarked 45 billion yuan (U.S.$ 6.6 billion) for 
overseas expansion of China's central media, and CCTV was a major recipient." (citation omitted)). 

95 See, e.g., Jirik, CCTV News and Soft Power, supt:a at 35.39-40; PBS Report (describing CGTN America's 
predecessor as "Chinese government-owned and -operated"); Allen-Ebrahimian & Groll, Chinas Flagship, supra 
(CGTN America's "China-related reports strictly follow Chinse Communist Party media guidelines .... "); Nelson, 
CCTV' s Intemational Expansion, supra at 6 ("CCTV effectively reports to the Chinese Communist Party (via the 
state broadcasting agency), and the pa,ty will determine both its initiatives and its no-go areas for the foreseeable 
future."); Zhang Thesis at 61 (explaining that "SAPPRFT is the ' parent' of CCTV," and that CCTV is "also 
managed and controlled by the Propaganda Department of the Communist Party of China.'s Central Committee."). 

96 Ying Zhu, Two Billion Eyes, The Story of China Central Television 4 (2012). 

91 Zhang Thesis at 69. 



· December 20, 2018 
Page 16 

The merger served to' further centralize and consolidate the government and Party's 
direction and control.98 As China Media Group stated in its letter to CGTN America on July 13, 
2018, the merger "is meant ... to enhance exchanges and understanding between China and the 
world."99 

CGTN America also operates as an agent under the direction and control of the China 
Media Group, CCTV's new parent. In a letter you provided from China Media Group to CGTN 
America on July 13, 2018, China Media Group stated that "[t]he merger will neither change CGTN 
America's existing management, operations and program production, nor alter its comprehensive, 
objective, impaitial and independent reporting principals."10° China Media Group thus has 
sufficient control of CGTN America to do all of those things, even ·if it chooses not to at this time. 

Prior to the merger, and to the extent CCTV still exists as an entity within China Media 
Group, CGTN America was also an agent under the direction and contr(?l of CCTV. You have 
stated that CGTN America "is not a rustinct legal entity" from CCTV, but is "a unit within 
[CGTNJ, a division of [CCTV].»101 Specifically, CGTN America is .the Washington bureau of 
CGTN.102 According to CGTN America's website, it is "[t]he U.S. production and broadcast arm 
of CGTN News." CGTN· America, therefore, is an agent of CCTV to the extent CCTV still exists 
after the merger. 

You have argued that CGTN America need not register as a foreign agent because it is the 
foreign principal. But that argument merely admits the completeness of control that CGTN 
America's principals have over it. CGTN America is not, of course, the same entity as the Chinese 
Government or the Chinese Communist Pa1ty. Even with regard to its foreign principals China 

· Media Group and CCTV, CGTN America is a sufficiently distinct entity to qualify as an agent of 
a foreign principal for purposes of FARA. Your own documents indicate that CGTN America 
"operates as a U.S. limited liability corporation subject to U.S. taw"103 and is the Washington 

· "bureau" for CGTN. Indeed~ entities like the foreign principals of CGTN can only operate through 
their agents. It would be contrary to the purposes of the· Act to find that individuals or entities 
.acting on behalf of their entity-principals are not agents of those principals. 

98 See Lily Kuo, China State Media Merger to Create Propaganda Giant, The Guardian (Mar. 21, .2018), 
bJJps:/ /www. thet> ua rd ian .com/world/20 l 8/mari2 I /ch ina-s(ate-m ed ia-merger-1,)-create~Rl'<ll)~,mda-giant; China 's 
Central Propaganda Department Takes Over Regulation of All Media, Radio Free Asia (Mar. 2 I,2018), 
htJ:ps://www.rtli.Qllife.!lli1 ish/news/china/chi1ill:J?£m?aganda-032120 1814084 l .html. 

99 China Media Group Letter. 
10° China Media Group Letter. 
101 CGTN America July 31 Letter at 1. 

102 CGTN America April 9 Letter at I. 
103 CGTN Style guide at61 (CGTNAM000214). 



December 20, 2018 
Page 17 

Conclusion 

For the reasons stated above, CGTN America has an obligation to register under 
fi'ARA as the agent of the Chinese government, the Chinese Communist Party, China Media 
Group, and CCTV, for three specified categories of activities under the statute, as described . 
above. To be clear, registration would not require CGTN America to alter the content of its 
programming; indeed, if registered as required, CGTN America would be free to facilitate 
the production, publication, and dissemination of any content it chooses. Registration would 
simply allow media outlets purchasing CGTN America programming, and American 
viewers watching such programming, to be fully informed regarding the foreign influence 
behind the content on the network. 

Please effect CGTN America's registration within thirty (30) calendar days of the 
date of this letter. Useful foformation and forms needed for registration may be found on 
our website at http://ww,v.fara.aov. If you have any questions regarding registration, or 
have additional foformation to provide, please contact by telephone at (202) 
233~0776 or by email at FARA.public(<~1usdoi.gov. 

Cc: 




